Abdi İpekçi Cd. No 61 Reasürans Han 2 Kat 5, Maçka, Harbiye, 34367 Şişli/İstanbul

Menopoza Hazırlık Süreci

Menopoz, ‘adetten kesilme’ olarak tanımlanan, kadının sonuncu fizyolojik adet kanamasının gerçekleştiğini belirten bir ifadedir. Perimenopoz ise, menopoza geçişte kadınların yaşadığı doğal bir süreçtir.

Menopozun kadınları hem fiziksel hem de duygusal anlamda etkilediği bir gerçektir. Bu süreç oldukça kişiseldir, her kadının yaşadığı menopoz belirtileri, hangi yaşta menopoza gireceği tamamen farklıdır.

Menopoz, aynı zamanda kadın sağlığı açısından önemli bir geçiş sürecidir de. Vücutta oluşan değişimler elbette normaldir ancak yine de doktora giderek, gereken sağlık kontrollerini yaptırmak gerekir.

Kadınlar menopoz dönemine doğru, daha az seviyede kadınlık hormonu olan östrojen üretirler. Birkaç sene boyunca, östrojen düzeylerinin giderek azaldığı bu süreçte bazen yumurtlamalar olabilse de çoğu adet döngüsünde yumurta gelişmez. Hormon değerlerinde değişimler kendini göstermeye başlar. Tabi, her zaman büyük değişimler olmaz, bazen daha yumuşak geçişler olur. Her kadın kendi bedeninde bu dönemi farklı yaşadığı için, hormon seviyelerine bağlı olarak herkesin şikayetleri değişkendir ve standart değildir.

Her kadının menopoza girme yaş aralığı farklıdır. Kadınlar çoğunlukla 40’ların sonlarında girmeye başladıkları menopoz dönemine 50 yaş civarında tam olarak geçiş yaparlar. Bazılarında ise geçiş dönemi, 55 yaş civarına kadar sürebilmektedir. Bunların yanı sıra, erken menopoz yaşayan kadınlar da mevcuttur. Daha az sıklıkta olsa da 40 yaş altında menopoza giren kadınlar, erken menopoza girmiş sayılmaktadır.

Menopoz kadınların duygusal durumuna da birebir etki eden bir süreçtir. Alınganlık, heyecan, odaklanma güçlüğü, unutkanlık gibi değişimlere neden olabilir. Menopoz kadınlar için dişiliğini yitirme gibi algılandığı için, genelde kadınlarda moral-motivasyon düşüklüğü yaşandığı gözlemlenmiştir. Menopozun fiziksel olarak da olumsuz etkileri olduğundan söz etmiştik. Örnek vermek gerekirse; kadınlarda menopozdan sonraki 5 ya da 10 sene içerisinde kemik yoğunluklarının yüzde 2 ile yüzde 5 kadarında kayıplar yaşanabilir. Bu da menopoz döneminde bir kadının toplam kemik kitlesinin yüzde 30 kadarını kaybedebileceği anlamına geliyor. Kemik sağlığının dışında; sıcak basmaları, cinsel istekte azalma ve ilişkide kuruluk, eklem ağrısı gibi şikayetler de yaygın şekilde görülebilmektedir.

Kadınlar, menopozun sağlıklı ve rahat geçebilmesi için yapabilecekleri bazı düzenlemelerle kendilerine yeni bir yaşam tarzı belirleyebilirler.

Menopoz Dönemini İyi Geçirmek için Öneriler

  • Beslenme düzeninizi gözden geçirin.
  • Kemik sağlığı için ek bir beslenme programı uygulayın.
  • Tuz ve şeker tüketiminizi sınırlandırın.
  • Çay, kahve, kola, çikolata, kakaoyu (kafein içeren gıdalar), menopoz döneminde olabilecek uykusuzluk, sıcak basması ve osteoporoz gibi durumları tetikleyebileceği için uzak durun.
  • Sakinleştirici etkisi olan bitki çaylarından tüketin.
  • Düzenli olarak mammografi, meme ultrasonu, jinekolojik muayene ve PAP Smear testi, tam kan sayımı, karaciğer fonksiyon testleri, TSH ve kemik yoğunluk ölçümü gibi kontrolleri yaptırın.
  • Kadınların mutlaka kilo dengesini korumaları gerekmektedir. Menopozla beraber, kadınlarda günlük kalori ihtiyacı azalmaktadır.
  • Hareketsiz yaşam bu süreci olumsuz etkilemektedir. Egzersiz, günlük yaşamın bir parçası olmalıdır.