Nilgün Turhan
Abdi İpekçi Cd. No 61 Reasürans Han 2 Kat 5, Maçka, Harbiye, 34367 Şişli/İstanbul
  • EN

Hamilelikte Ödeme Dikkat

Hamileliğiniz süresince karın ve tüm vücudunuzda kalınlaşmanın yanında özellikle ayaklar ve bileklerinizde hafif şişmeyi fark edeceksiniz. Ödem olarak isimlendirdiğimiz el ve ayaklardaki şişlikler gebe kadınların yaklaşık dörtte üçünde görülür. 22 ile 27. gebelik haftalarında başlayan ödem doğuma kadar devam eder. Şişliğin derecesi gün içinde (akşamları daha fazla) ve mevsimlere göre (sıcak havalar şişliği artırmakta) değişebilir.

Hamilelikte Ayak Ve Bileklerin Şişmesinin Sebebi Nedir?

Gebelikte sizi ve bebeğinizi beslemek için vücutta sıvı miktarı artmakta. Kan akımının artışı ve büyüyen rahimin kasık bölgesindeki toplar damarlar ve vena cava adı verilen ana toplar damar (vucudunuzun sağ tarafında olan ve kanı alt bölgeden kalbe taşıyan damar) üzerine yaptığı baskı ile ödem adını verdiğimiz dokularınız arasında birikmesi olur.  Ayak ve bilekleriz yanında elleriniz de şişebilir, yüzükleriniz artık parmaklarınızı sıkmaya başlar. Kilo alımınız hızlı ve nispeten fazla ise ayrıca ayaklarınızda yağ dokusu da artar.

Hamilelikte Ayak Ve Bileklerin Şişmesi Riskli Bir Durum Mudur?

Ayak ve bileklerinizdeki hafif ödem özellikle şişliğin en fazla olduğu akşam saatlerinde ayakkabılarınızın sıkmasına neden olsa da bu durum tamamen normaldir. Ancak elleriniz ve yüzünüz de şişerse ve şişlik gece boyunca düzelmez ve bir günden fazla sürerse doktorunuzla görüşmeniz gerekir. Şişliğin fazla oluşu tansiyon yüksekliği, hızlı kilo alımı ve idrarda protein olması ile beraber seyreden ve halk arasında gebelik zehirlenmesi olarak bilinen preeklampsi adı verilen riskli bir durumun bulgusu da olabilir. Tansiyonunuz ve idrarınız normalse korkulacak bir durum yoktur.

Hamilelikte Ayak Ve Bileklerin Şişmesine Engel Olabilir Miyiz?

  • Uzun süre ayakta durmak ve oturmaktan kaçınınız. Ayakta kalmak zorunda iseniz ara ara oturarak dinlenin. Devamlı oturuyor iseniz saatte bir beş dakikadan az olmamak şartı ile gezinin.
  • Bacaklarınızı otururken mümkün olduğunca yüksekte tutun. T
  • ercihen sol yan taraf olmak üzere yan yatın. Sol yan tarafınıza yatarsanız böbrekleriniz daha iyi çalışarak şişliğiniz azalır.
  • Hareketinizi artırın. Hekiminiz izin verdiği sürece yürüyüş ve yüzme gibi gebelikte yapılabilecek egsersizler yapın. Yürüyüş kanın göllenmesi yerine kan akımını kolaylaştırır, yüzme ise suyun basıncı ile dokularınız arasındaki sıvının toplar damarlara buradan da böbreklere geçmesini kolaylaştırır.
  • Bacaklarınızı sıkan çoraplar giymeyin. Amacınız kan ve sıvıların mümkün olduğunca serbest akışına yardım etmek olmalı.
  • Rahat ayakkabılar giyin. Ortopedik olanla sizi rahatlatacağı gibi bacak ve bel ağrılarını da azaltır. Eve gelince rahat terliklerinizi giyin.
  • Destekli çorap giyin. Üst kısmı sıkı olmayan tayt veya dize veya kalçaya kadar olan çorapları tercih edin. Bu çorapların faydalı olmaları için sabah erken saatlerde şişlik başlamadan giyilmesi gerekiyor.
  • Bol su için. Günde 8-10 bardak su içmeniz fazla tuz ve diğer atık maddelerin atılmasını sağlayarak şişlikleri en aza indirir.
  • Tuzu azaltın ancak çok fazla tuz kısıtlaması şişlikleri artıracaktır. Her şeyde olduğu gibi miktarını ayarlayın ve lezzet sağlayacak ölçüde tuz atın.
  • Beslenmenizde bol protein almaya özen gösterin. Protein damar içindeki sıvının damar dışına kaçışını önler bu nedenle proteinden eksik gıdalarla beslenenlerde ödem daha fazla görülür.

 

Ödem yanında dar ayakkabıların bir başka nedeni ayakların büyümesidir.  Vücuttaki tüm bağların gevşemesini sağlayan relaksin hormonu ayaktaki bağları da gevşeterek kemik aralarını açar. Birkaç ay sonra şişlik azalır ve genel olarak fazla kilo gider.

Hamilelikte ödem ve şişkinlikler fizyolojik değişimleri olsa da alınacak bazı önlemlerle azaltılırsa gebeliğin daha rahat geçmesi sağlanır. Ancak anne ve bebek sağlığı açısından son derece önemli olan preeklampsi (gebelik zehirlenmesi) konusunda dikkatli ve bilinçli olunmalıdır.